Akustisen kitaran äänittäminen

Akustisen kitaran äänittäminen

Akustinen kitara on soitin joka sopii lähes mihin tahansa musiikkityyliin. Se toimii aivan yhtä hyvin yksinään säestysinstrumenttina kuin mausteena bändin seassa. Akustisen kitaran äänittäminen laadukkaasti on mahdollista myös kotioloissa, eikä siihen tarvita kalliita mikrofoneja tai studiotason akustointia.

Se voi kuitenkin olla haastavaa, mikäli ei ole ihan varma mitä tekee. Äänityksistä tulee helposti kolkkoja tai tunkkaisen ja tukkoisen kuuloisia. Seuraavassa videossa näytän idioottivarman äänitystekniikan, jolla saat aina hyvän kuuloista ja ammattimaista soundia aikaiseksi – äänititpä missä tahansa.

Kuten aina minkä tahansa äänittämisen kanssa, kaikki lähtee liikkeelle tavoitteestasi – mihin pyrit / minkälaista soundia tavoittelet? Tämä tavoite ohjaa valintojasi aina mikistä sen asetteluun. Todennäköisesti lähestyt äänittämistä eri tavalla, mikäli tavoitteesi on moderni keskitetty ja kirkas soundi, kaikuisan ja tumman soundin sijaan.

Mikrofonivalinta

Yleensä akustista kitaraa äänitetään kondensaattorimikrofoonilla, pääasiassa siksi, että se poimii korkeita taajuuksia yksityiskohtaisemmin ja herkemmin kuin dynaaminen mikrofoni. On olemassa pieni- ja suurikalvoisia kondensaattorimikrofoneja. Molemmilla mikrofoneilla äänitys onnistuu oikein hyvin. Vaikka yksittäisissä mikrofoneissa on toki soundieroja, yleisesti ottaen pienikalvoinen mikki poimii keskitetymmän soundin, kun taas laajakalvoinen poimii enemmän ympäröivää huonetta ja matalia sekä alempia keskitaajuuksia.

Mikäli sinulla on varaa valita, voit tavoitteesi perusteella valita mikrofonin tämän perusteella. Esimerkiksi, jos äänität modernin kuuloisia kirkkaita perkussioelementtinä toimivia akustisia bändin sekaan mausteeksi, valitset todennäköisesti ennemmin pienikalvoisen mikin sen keskitetymmän kirkkaan soundin takia. Vastaavasti maalalievampaan tummaan soundiin valintasi kohdistuisi ehkä ennemmin laajakalvoiseen tummalta kuulostavaan mikrofoniin.

akustisen kitaran äänittäminen - mikin valinta

Mikitystekniikka ja asettelu

Mikitystekniikoita on olemassa useampia aina stereomikityksistä ja huonemikeistä lähtien. Näissä on omat ongelmansa, varsinkin kun kotioloissa tilat ja niiden akustointi harvoin ovat viimeisen päälle äänittämiseen tarkoitetut. Tästä syystä suosittelen unohtamaan ne ja käyttämään tätä idioottivarmaa mikitystekniikkaa. Tarvitset vain yhden mikrofonin.

Mikrofoni asetetaan kitaran 12. välin eteen noin 30 – 50 cm kitarasta ja osoittamaan suoraan 12. väliin.

akustisen kitaran äänitys – mikin etäisyys

Tee testiäänitys ja kuuntele miltä akustisen kitaran soundi kuulostaa. Mikäli soundi on liian ohut, suuntaa mikki enemmän koppaa kohti tai vastaavasti siirrä mikkiä hieman kauemmas. Mikäli soundi on liian bassovoittoinen tai siinä on liikaa alempia matalia taajuuksia – jolloin soundi tuntuu menevän tukkoon – suuntaa mikkiä hieman pois kopasta tai vastaavasti siirrä mikkiä kauemmas. Kun äänität akustista kitaraa muutaman kerran ja mikitystekniikka tulee tutuksi, pystyt tavoitteesi perusteella jo suuntaamaan mikrofonia haluttuun kohtaan.

akustisen kitaran äänitys – mikin asettelu

Muuta huomioitavaa

Seuraavaksi muutamia asioita, joihin on hyvä kiinnittää huomiota akustista kitaraa äänittäessä.

On hyvä käyttää suljettuja kuulokkeita tai vastaavasti asettaa click tarpeeksi pienelle, jolloin se ei vuoda mikrofoniin. Tähän kannattaa kiinnittää huomioita, sillä clickin vuodolle ei jälkeenpäin voi mitään.

Pysyttele mahdollisimman paikallaan koko oton ja mielellään koko kappaleen äänittämisen ajan. Pienikin asennon vaihto vaikuttaa merkittävästi soundiin. Pidä myös sama soittovoimakkuus ja -tatsi läpi kappaleen, mikäli vaihdat ottoa välissä.

Kuten aina kielisoittimia äänittäessä, vire on hyvä tarkistaa tasaisin väliajoin. Koko instrumentin vire voi laskea tai nousta aivan huomaamatta.

Pyri äänittämään kokonaisia kappaleen osia tai jopa koko kappale kerrallaan. Äänityksen aloittaminen kesken osan on hankalaa, nimenomaan soittotatsin ja -asennon takia. 

Äänitän yleensä kitara-osuudet kaksi kertaa ja panoroin ne laitoihin. Näin soundi on leveä, vaikka se on äänitetty vain yhdellä mikillä. Kiinnitä huomioita rytmitykseen, raitojen tulisi olla identtiset. 

Toivottavasti tästä artikkelista ja videosta on sinulle paljon hyötyä. Suosittelen kokeilemaan tätä mikitystekniikkaa omissa projekteissasi – sillä saa idioottivarmasti aina laadukkaan soundin.

Yksi vastaus

  1. ”Mikäli soundi on liian ohut, suuntaa mikki enemmän koppaa kohti tai vastaavasti siirrä mikkiä hieman kauemmas.”

    Tuossa on kenties painovirhe, eli pitäisi lukea ”siirrä lähemmäksi”?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *