miksi miksauksesi ei kuulosta hyvältä – totuus

Miksi miksauksesi eivät kuulosta hyvältä? – Totuus

Teet ja äänität kotona tai treeniksellä musiikkia. Alat miksaamaan kappaleita, mutta miksaus ei kuulosta niin hyvältä kuin haluaisit. Johtuuko laaduttomuus siitä, ettei kotistudiossasi (huoneessa jossa miksaat) ole riittävää akustointia tai tarpeeksi hyviä studiomonitoreita? Voiko syynä olla tietotaidon puute? Eikö hihassasi ole tarpeeksi miksauskikkoja? Onko syynä huono DAW tai sen puutteelliset pluginit? Jokainen näistä tekijöistä voi vaikuttaa hieman, mutta yllättävää kyllä, usein ongelma piilee ihan muualla kuin miksauksessa.

Ongelmat alkavat jo kauan ennen miksausvaihetta. Suurin ongelma on se, että kaikki keskittyminen ja ajatukset ovat miksauksessa. Etsimme miksaustutoriaaleja YouTubesta ja pidämme sitä kaikkivoipaisena salatieteenä, eikä ihme. Miksauksesta on tullut trendikästä. Tutoriaaleja on pilvin pimein. Hyvä ettei lähikaupan maitohyllyllä mummo ala neuvomaan kuinka EQ:ttaa virppaa. Surullista kyllä – totuus on – ettei mikään määrä miksausta, kalliita plugineita tai monitoreita pelasta sinua huonosti äänitetyiltä raidoilta.

Hyvin usein ongelma on epätarkoissa soittosuorituksissa, vireessä, huoltamattomissa soittimissa tai väärissä mikitystekniikoissa. On yksinkertaisesti mahdotonta saada maailmanluokan soundia halvasta rupuisesta vahvistimesta, jonka kautta soitetaan neljä vuotta vanhoilla kielillä varustettua vireessä pysymätöntä kitaraa. Mikäli soitin ei kuulosta hyvältä sitä soitettaessa, eikä se pidä virettä, miten se voisi kuulostaa hyvältä äänitettynä? Kun lisätään vielä hieman liian hankala kappale ja ihmeellinen mikitysväköstys, on soppa valmis.

Soitinten huolto sekä kielten ja kalvojen vaihto

Nämä asiat eivät ole seksikkäitä, eikä niistä siksi juurikaan puhuta. Kukaan ei halua katsoa tutoriaaleja kitaran vireen hienosäädöstä tai rumpukalvojen vaihtamisesta. Toki kaikki periaatteessa tiedostavat perusasiat. Tottakai soitinten tulee olla kunnossa ja vireessä. Silti, usein katsotaan viritysmittarilla nopeasti vire ja aletaan äänittämään. “Onse tarpeeksi lähellä, ei sitä sieltä seasta kukaan huomaa, korjataan miksauksessa.”

Mikäli tunsit piston sydämessäsi, ei huolta. Tämä on helppo korjata. Ennen äänittämistä, vaihda kielet ja säädä intonaatio kohdalleen. Rumpuja äänittäessä vaihda kalvot ja viritä rummut. Jos soitin tuntuu olevan epäkunnossa etkä osaa tehdä sille oikein mitään, älä käytä sitä. Lainaa kaverilta toimiva peli tai käytä soitin huollossa.

miksaus - soittimet epäkunnossa

Soittosuoritus

Erittäin usein ongelmat miksauksessa johtuvat epätarkoista suorituksista koostuvista otoista, joita joutuu piilotella tai editoida tuntikausia. Tämä taas johtuu liian hankalasta sävellyksestä ja / tai laiskuudesta äänitysvaiheessa. Kappale on varmasti harjoiteltu ja hankalia osioita hinkattu moneen kertaan.

Kappaleen äänitykset aloitetaan innokkaina ja täynnä tarmoa. Ensimmäistä hankalaa riffiä tai rumpukomppia hinkataan pitkään. “Siirrytään toiseen osaan ja tullaan tähän takaisin myöhemmin.” Kaikkien osien kohdalla käy kuitenkin enemmän tai vähemmän samalla tavalla. Vähitellen into lopahtaa ja tarkkaavaisuus laskee. Narulle jää hyviä ja vähemmän hyviä ottoja sekä tukuttain varaottoja ”ihan vaan kaiken varalle”.

Lopulta äänitysvaihe kuitenkin juostaan läpi, jotta päästään tekemään taikoja miksaukseen. Kaikki focus on jo miksauksessa. “On se ihan hyvä, mennään sillä, korjataan miksauksessa.”

Mikäli sävellyksen soittaminen vie kuitenkin äärirajoille jatkuvasti, vie sen äänittäminen kauan. Silloin kannattaa äänittää lyhyitä pätkiä ja keskittyä niihin yksi kerrallaan. Tarkoitus on saada äänitettyä mahdollisimman hyviä ja tarkkoja ottoja. Niin hyviä, että ne voisivat sellaisenaan ilman editointia olla valmiilla äänitteellä.

Miksaus on työvaihe, jonka pitäisi korostaa hyviä asioita, ei korjata huonoja. On nopeampaa ja järkevämpää äänittää huono otto uusiksi, kuin yrittää parsia se kasaan monesta sinne päin olevasta otosta tai korjata se “miksaustempuilla”.

Sitoudu hyviin ottoihin sen sijaan, että jemmaat useita vaihtoehtoisia versioita. Sen lisäksi, että se teettää järjettömän määrän lisätöitä, et voi olla varma onko tarpeeksi hyvää ottoa vielä äänitetty. Eliminoi siis vaihtoehdot, äänitä tarpeeksi hyviä ottoja ja sitoudu niihin. Älä jätä asioita myöhemmäksi.

Kappaleen säveltämisellä ja sovittamisella pystyt vaikuttamaan siihen mitä mikäkin instrumentti soittaa. Tee siis sellaisia kappaleita joita kykenet soittamaan. Äänitysprosessi on paljon paljon mukavampi ja sujuvampi kun ei tarvitse yrittää soittaa sellaisia juttuja joihin ei ihan kykene.

Oikeat mikitystekniikat

Joskus on kiva testailla erilaisia ja uusia mikityksiä. Äänittäminen ei kuitenkaan ole rakettitiedettä, eikä siitä tarvitse tehdä liian monimutkaista. Käytä yksinkertaisia ja toimivia mikityksiä.

Älä siis laita useampaa mikrofonia kitaravahvistimen tai laulajan eteen random paikkoihin ja toivo, että jokin yhdistelmä niistä tulisi toimimaan miksauksessa. Yksi mikki kitaravahvistimille tai laululle riittää aivan hyvin. Käytä aikaa ennemmin oikean asettelun löytämiseen. Mikin asettelulla on äärimmäisen suuri merkitys siihen miltä sen poimima ääni kuulostaa.

Voit kokeilla paria eri mikkiä ja valita niistä paremman kuuloisen. Sen jälkeen voit kokeilla liikutella mikkiä hieman löytääksesi sille parhaan mahdollisen paikan. Sitoudu valitsemaasi mikkiin ja sen asetteluun. Mikäli äänitettävä soundi kuulostaa hyvältä ja sopii mielestäsi kappaleeseen – siirry eteenpäin. Yksi todella hyvä on parempi kuin monta ihan hyvää. On turhaa teettää itselle lisätyötä ja päänvaivaa montaa vaihtoehtoista mikkiä äänittämällä ja lykkäämällä päätöstä soundista myöhemmäksi.

Punainen lanka

Sitoutuminen saa koko prosessin rullaamaan jouhevasti. Kun panostat ja sitoudut soundeihin sekä ottoihin, sinun ei tarvitse toivoa, että saisit miksauksessa parsittua kasaan jotain käyttökelpoista. Toivominen ei ole kovin toimiva strategia. Koita tehdä rohkeasti päätöksiä kaikkien mahdollisuuksien läpikäymisen sijaan. Äänitysprosessi nopeutuu ja olet varmempi taltioimistasi soundeista ja otoista.

Jotta koko projektissa olisi jokin punainen lanka, on hyvä suunnitella etukäteen mitä haetaan – visio kappaleelle. Miltä haluat kappaleesi kuulostavan? Sinun ei tarvitse kirjoittaa esseetä tai laatia liiketoimintasuunnitelmaa aiheesta. Riittää kun sinulla on kokonaiskuva kappaleesta selkeänä mielessä. On nopeampaa ja helpompaa valita sopivat instrumentit, mikit, mikitystekniikat, soundit ja soittotapa, kun tietää täsmälleen mitä haetaan. Näin ollen myös miksaus on sujuvampaa.

Tähän kuuluu olennaisena osana kappaleen sovittaminen. Kun kappale on hyvin sovitettu, se lähestulkoon miksaa itse itsensä tai ainakin se tekee siitä paljon helpompaa. Tylsää sovitusta ei saa pelkästään miksaamalla kuulostamaan kovinkaan kummoiselta. Soundit, vire ja soittosuoritus voivat olla timanttia, mutta silti miksaus tuntuu takkuilevan kappaleen ollessa sovitettu itseääntoistavasti ja pitkästyttävästi. Hyvän kappaleen lisäksi tulisi siis olla myös mielenkiintoinen ja kappaletta palveleva sovitus.

Yhteenveto – Miksi miksaus ei kuulosta hyvältä?

Panosta kunnossa oleviin soittimiin, vaihda tuoreet kielet ja kalvot ja huollata tai säädä soittimet itse. Soittimen tulisi pitää virettä ja soida puhtaasti. Käytä yksinkertaisia toimivia mikitystekniikoita ja sitoudu soundeihin. Äänitä mahdollisimman hyviä ottoja, älä jemmaa vaihtoehtoisia. Suunnittele ja sovita kappale etukäteen, jotta tiedät mitä haet. Älä jätä päätöksiä myöhemmäksi. Kun teet näin, kappale on 80% valmis ennen kuin sitä edes aletaan miksaamaan.

Parasta tässä on se, että kaiken äänittämisvaiheeseen laittamasi työn ja energian jälkeen miksaus on helpompaa ja kivempaa. Ei tarvitse vetää jäniksiä hatusta tai koota palapelistä käyttökelpoisia ottoja. Voit keskittyä taiteellisiin valintoihin sen sijaan, että koko miksausprosessi olisi pelkkää korjailua.

Mieti. Parhaat miksaajat maailmassa saavat parhaat äänitetyt raidat käsiinsä. Eivät he vedä mitään ihmeellisiä miksaustemppuja hihasta. He toteuttavat omaa taiteellista näkemystään yksinkertaisilla, toimivilla ja hyväksi havaituilla ratkaisuilla. Heille maksetaan ennemminkin heidän näkemyksestään ja maustaan kuin jumalaisista miksaustaidoistaan.

Sinun miksaustaitosi voivat olla paremmat kuin luuletkaan, on vain aika keskittyä oikeisiin asioihin. Mikäli miksaus on teettänyt sinulle ongelmia, keskity jatkossa ensin biisiin ja sen sovitukseen, sekä sitten taltioimaan soundit ja otot kohdalleen heti alun alkaen, jolloin et jätä ongelmia miksausvaiheeseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.