ideasta kokonainen biisi

Miten tehdä pienestä ideasta kokonainen biisi?

Mikäli olet yhtään niin kuin minä – sinulle kertyy talteen valtava määrä lyhyitä kappaleiden aihioita, jotka eivät ikinä kehity valmiiksi biiseiksi asti. Kahdeksan tahdin ideasta ei tahdo päästä millään eteen päin. Hyvä idea kuihtuu pikkuhiljaa ja jää pöytälokeroon odottelemaan parempia aikoja. Kuulostaako tutulta? Tässä videossa näytän sävellystavan, joka on ainakin minua auttanut saamaan aikaiseksi kokonaisia kappaleita lyhyiden pätkien sijaan. Uskon, että tästä on myös sinulle hyötyä. Miten tehdä pienestä ideasta kokonainen biisi:

Korostan, että tämä ei missään nimessä ole yksi ja ainut tapa tehdä asioita. Tämä on yksi hyväksi koettu tapa saada pienestä ideasta kokonainen kappale aikaan. Kuten sanoin, tämä tapa on auttanut minua pääsemään yhä enemmän irti lyhyistä demoista ja saamaan aikaan täysimittaisia biisejä.

Sävellystapa

Tykkään säveltää akustisen kitaran kanssa ja hymistä päälle melodioita. Aloitan akustisen kitaran kanssa, vaikka olisinkin tekemässä eeppistä 100 raitaa sisältävää kokonaisuutta. Mikäli kappale toimii riisuttuna kitara ja laulu – tyyppisesti – se toimii todennäköisesti myös muulla tavalla.

Kun keksin melodian ja soinnut, vien ne sävellyspohjaan midiksi. (Tästä videosta näet mikä on sävellyspohja ja miten sitä käytetään.) Tähän on montakin eri syytä. Midi on helposti muovattavissa, lisäksi sen tempo ja sävellaji on helppo vaihtaa. Melodian alle on helppo testailla eri sointukiertoja heittelemällä sointujen nimillä nimettyjä midipalkkeja eri kohtiin. 

Yleensä lähden liikkeelle kertosäkeestä, koska se on hyvin usein kappaleen tärkein osa. Kun kertosäkeen melodia ja soinnut ovat sävellyspohjassa tallessa, lähden etsimään sointuja ja melodiaa säkeistöön. Jos kertosäe on se mihin halutaan päästä, mitä sitä ennen halutaan tapahtuvan? 

Säkeistö voi olla ikään kuin karsittu, pelkistetty tai jollain tapaa erilainen versio kertosäkeestä. Nuotteja voi olla vähemmän tai enemmän. Samoin sointukiertoa voi yksinkertaistaa tai vaihtaa. Lisäksi säkeistön melodia voi olla kertosäkeen melodiaa matalampi, jolloin kertosäe erottuu muusta kappaleesta. Mikäli kertosäe on maalaileva, tehdään säkeistöstä rytmikkäämpi ja päinvastoin.

Säkeistön ollessa valmis, voidaan kuunnella siirtymää säkeistöstä kertosäkeeseen. Tarvitaanko väliin jotain? Usein käytetään pre-chorusta, eli juurikin sitä osaa, joka johdattelee kertsiin. Joskus se on ikään kuin sulautettu säkeistön jatkeeksi. Hahmottelen tarvittaessa myös sille melodian ja soinnut. 

Kartoita kappale

Jotta ideasta saataisiin kokonainen biisi, on järkevää kartoittaa kappale. Nämä kolme osaa riittävät koko kappaleen kartoittamiseen. Myös pelkkä säkeistö ja kertosäe riittävät oikein hyvin. Tässä vaiheessa on hyvä tietää millaista kappaletta olet tekemässä: musiikkityyli, soundimaailma ja fiilis. Joskus auttaa valita jokin referenssikappale, jonka tyyliä ja soundimaailmaa mukailla. Tämän pohjalta voit kartoittaa kappaleen. Rakenne voi olla yksinkertaisimmillaan säkeistö – kertosäe – säkeistö – kertosäe tai sitten voit hakea jotain monimutkaisempaa. Videolla näet tarkemmin mitä tarkoitan ja kuinka kartoitin kappaleen videon esimerkissä.

Rakenteen ei tarvitse olla lopullinen ja sitä voi helposti muokata jälkeenpäin. Sen on tarkoitus ohjata tässä vaiheessa eteenpäin ja saada aikaiseksi kokonainen kappale ilman, että jäädään hinkkaamaan liikaa yksittäisiä osia.

Yksityiskohdat myöhemmin

Vasta siinä vaiheessa, kun rakenne on tiedossa – voidaan yksittäisten osien instrumentaatiota ja soundeja miettiä tarkemmin. Tässä vaiheessa niiden pidemmälle vieminen on järkevää, kun näet kappaleen kokonaisuutena. Lisään tässä vaiheessa yleensä rummut, kitarat, bassot ja joitain virtuaali-instrumentteja, jotta saan mietittyä sanat ja demotettua laulut kappaleeseen. 

Sävellaji on hyvä testata ja lyödä lukkoon ennen kaikkien instrumenttien äänittämistä, jolloin et joudu tekemään kaikkea uudestaan mikäli sävellajia pitää vaihtaa. Ennen laulun äänittämistä kannattaa välttää tekemästä liikaa, koska vasta laulun kanssa huomaat mikä toimii ja mikä ei. Saatat tehdä turhaa työtä, mikäli soittamasi jutut ovatkin laulun tiellä.

Aloitan instrumenttien lisäämisen yleensä siitä tärkeimmästä osasta, jonka takia koko kappale on olemassa. Käyn vähitellen koko kappaleen läpi ja lisään soittimet joita se kaipaa. Tässä samalla kappaletta voidaan sovittaa. Kaikkien instrumenttien ei tarvitse olla mukana koko kappaleen ajan, vaan voit esitellä niitä strategisesti pitäen kuulijan mielenkiinnon paremmin yllä.

Yhteenveto

Tekemällä asiat tässä järjestyksessä, vältyt lyhyiden ideoiden viemistä ”liian pitkälle”. On helppo hioa kahdeksan tahdin pätkä hienon kuuloiseksi pläjäykseksi, mutta siitä on hankala jatkaa eteenpäin – tai ainakin näin olen itse asian kokenut. Rakentamalla kappaleen ensin melodia ja sitten rakenne edellä saat varmemmin tehtyä ideasta kokonaisen biisin.

Toivottavasti tämä video ja artikkeli auttaa sinua saamaan kokonaisia kappaleita aikaan pienten ideoiden sijaan. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.