Virvelin miksaaminen

Virvelin miksaaminen – Oikeat ja ohjelmoidut rummut

Virvelin miksaaminen on puhutuimpia aiheita rumpujen miksaamiseen liittyen. Virveli on yksi tärkeimmistä elementeistä lähestulkoon jokaisessa musiikkityylissä. Miten virvelin saa sitten kuulostamaan hyvältä? Mikä edes on hyvä virvelisoundi? Se varmasti vaihtelee genre- ja biisikohtaisesti, mutta tietyt lainalaisuudet pätevät varmasti aina. Tässä videossa näytän kuinka saat virvelin erottumaan ja iskemään läpi kuten sen kuuluukin, käytätpä sitten ohjelmoituja midi-rumpuja tai oikeita äänitettyjä rumpuja.

Virvelin miksaamisessa on hyvä tietää mitkä asiat vaikuttavat soundiin eniten. Nämä kaksi asiaa ovat EQ ja kompressori. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän hienosäätöä. Kun saat näiden kahden asetukset kohdilleen, on virvelin soundi jo 90% valmis. Miten virvelin miksaaminen EQ:lla ja kompressorilla sitten tapahtuu?

Virvelin EQ

EQ:n asetukset tottakai poikkeavat lähtösoundista riippuen, mutta tietyt jutut toimivat lähestulkoon aina. Leikkaa ihan alimmat bassotaajuudet low cut filterillä pois – noin 60 – 80 Hz. Tämän jälkeen voit etsiä laatikkomaisen taajuuden noin 500 – 800 Hz paikkeilta. Boostaa reilusti kapealla Q-arvolla ja etsi taajuus, jossa virveli kuulostaa huonolta. Leikkaa sitten tätä taajuutta pois.

Leikkausten jälkeen tehdään pari boostausta. Monesti virveli jää vähän turhan tummaksi, joten aloitetaan boostaamalla noin 8 kHz ylöspäin. Boostaa reilusti kunnes virveli on tarpeeksi kirkas. Tämä antaa myös samalla attackia ja ”räsähtävyyttä”. Lisää napsua virveliin saa boostaamalla noin 2,5 kHz – 5 kHz väliltä. Vastaavasti lisää paksuutta ja tuhtiutta saa boostaamalla noin 200 Hz kohdalta.

Virvelin kompressointi

Kompressio tekee virveliraidasta tasaisemman ja antaa sille energiaa ja attackia. Ilman kompressointia rummuista on lähes mahdotonta saada tarpeeksi iskeviä. Virvelin, kuten bassorummun ja tomienkin kanssa, toimii nopea release- ja hidas attack-aika. Ration voi asettaa noin 3 – 5 paikkeille. Mitä suurempi ratio sitä selkeämpi ja vahvempi kompressio.

Tämän jälkeen kompressorista riippuen thresholdilla / inputilla määritetään kuinka paljon kompressoidaan. Kuinka paljon tulisi kompressoida? Kuuntele mikä kuulostaa hyvältä, tarkkoja lukemia on vaikea antaa. Yleensä kuitenkin voi kompressoida reilusti ainakin 6-10 dB, joskus jopa enemmän. Säädä viimeisenä output / make up gain siten, että virvelin volume pysyy samana kun kompressorin käyttää pois päältä.

Saturaatio ja limiteri

Saturaatiolla ja (joskus limiterillä) saadaan viimeinen silaus virvelin soundiin. Saturaatio voi tuoda virveliin sitä analogilaitteiden lämpöä ja musikaalista säröytymistä. Se voi antaa hieman lisää väriä, luonnetta, paksuutta tai  erottuvuutta. Limiteriä käytetään silloin kun virveli poukkoilee, eikä sitä tahdo saada pelkästään kompressorilla kuriin. Videolta näet tarkemmin, kuinka näitä kahta käytetään virveliä miksatessa.

Virvelin miksaamisessa tärkeintä on EQ ja kompressointi. Voit käyttää mitä tahansa EQ:ta ja kompressoria.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *