overheadien miksaaminen

Overheadien miksaaminen – Oikeat ja ohjelmoidut rummut

Overheadit – eli rumpusetin yläpuolelle pystytettävät mikrofonit poimivat koko rumpusettiä. Musiikkityylistä riippuen, ne voidaan kohdistaa myös poimimaan pääasiassa symbaaleja. Erityisesti metallissa sekä modernissa rockissa ja popissa on tällainen lähestysmistapa, jolloin muiden rumpujen soundi tulee yksinomaan lähi- ja tilamikeistä. Tässä videossa näytän kuinka overheadien miksaaminen tapahtuu tällaisessa tilanteessa ja miten symbaaleihin saa oikeanlaista energiaa ja kirkkautta.

Overheadeja käyteään yleensä joko stereona kahta tai monona yhtä mikkiä. Vaikka äänittäisit overheadit stereona, ne voi asettaa DAWissa stereoraidaksi, jolloin niiden miksaaminen yhtäaikaa on helpompaa. Overheadien miksaamisessa riittää monesti pelkkä EQ:ta ja kompressori. Se on yksinkertainen prosessi, eikä sitä kannata ajatella liian monimutkaisesti.

Aloitetaan EQ:lla. Kun overheadeista halutaan poimia pääasiassa symbaaleja, on hyvä leikata ainakin 200 – 350 Hz low cut filterillä pois. Näin lähimikitetyt rummut saavat enemmän tilaa taajuuskentässä. Tämän lisäksi tehdään pari muutakin leikkausta. Mikäli overit tuntuvat vievän edelleen liikaa tilaa, voi alapäätä leikata lisäksi hyllykorjaimella. Myös noin 200 – 300 Hz sekä 400 – 800 Hz kohdilta leikkaamalla voit vähentää muiden rumpujen soundia overhead-mikeistä.

Symbaalit tarvitsevat hohdokasta kirkkautta kuulostaakseen ammattimaiselta. Tätä saa boostaamalla noin 10 – 12 kHz ylöspäin. Kuuntele kappaleita joista pidät, ja vertaile oman miksauksen symbaaleja niiden symbaaleihin. Näin saat kuvan siitä, kuinka kirkkaat symbaalien tulisi olla.

Seuraavana ja viimeisenä overheadeja kompressoidaan maltillisesti, noin 1 – 3 dB kovimpien iskujen kohdalla. Tässä toimii nopea / medium release ja hidas / medium attack. Kompressointi antaa lisätehoa ja energiaa symbaalien transientteihin.

Overheadien eli tässä tapauksessa symbaalien volume voi yllättää. Se on yllättävän pienellä. Kuuntele ja vertaile muihin kappaleisiin, niin löydät helpommin oikean tason.

Kokeile tällaista lähestymistapaa seuraavan kerran kun miksaat overheadeja. Mikäli jokin jäi askarruttamaan tai haluaisit kysyä jostain aivan muusta asiasta, jätä kommentti alle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *